Een doelgericht leven leiden begint met een goede nachtrust

Iedereen wil een goede nachtrust. Het helpt u gezond en alert te blijven en heeft invloed op uw algehele kwaliteit van leven. Daarnaast helpt het je ook om een ​​doelgericht leven te leiden.

Verlang je naar een leven waarin je met je passie speelt, met je hart stoeit en het leven van je dromen leidt? Kortom, een leven waar je van houdt, zonder voorbehoud, uitleg of excuses.
Als het tijd is om te zeggen: “Ja!” naar een doel gevuld leven, dan is slaap het eerste waar je over moet praten.

Slaap?

Als drukke professionele vrouwen weet je dat je je lichaam kunt pushen, ongezond voedsel kunt eten, niet naar de sportschool kunt gaan en toch volledig succesvol kunt zijn in je bedrijf of carrière.
Het is echter iets heel anders als je begint te rommelen met je slaapcyclus.

Waarom?

Omdat knoeien met je slaapcyclus betekent dat je met je hersenen knoeit. En knoeien met je hersenen is een groot probleem.
Niet genoeg slaap schaadt de werking van je hersenen
Heb je er ooit over nagedacht wat er gebeurt als je in slaap valt?

Hoewel het lijkt alsof je ’s nachts afsluit en ‘uitschakelt’, doen de hersenen het tegenovergestelde – het wordt ingeschakeld.
In de jaren twintig beschouwden wetenschappers slaap als een inactieve hersenstaat. Ze dachten dat de hersenen uitschakelden tijdens de slaap en opnieuw opstartten wanneer ze wakker werden.

Niet zo!

Wetenschappers weten nu dat de hersenen gedurende elke slaapperiode door activiteitspatronen gaan. In feite is het soms actiever als we slapen dan wanneer we wakker zijn.

De effecten van onderbroken slaap, niet genoeg slaap krijgen en algemene slaperigheid veroorzaken grote schade aan de hersenen.

Hier zijn 10 problemen die verband houden met een verminderde hersenfunctie:

1. Denkprocessen vertragen.
2. Het geheugen wordt aangetast.
3. Het vermogen om informatie te leren en vast te houden neemt af.
4. Reactietijden traag.
5. Je stemmingen fluctueren.
6. Gevoelens van prikkelbaarheid, woede en frustratie nemen toe.
7. Je hebt minder kans om gezond te eten of goede levensstijlkeuzes te maken.
8. Het doen van dagelijkse activiteiten wordt moeilijker.
9. Je loopt een groter risico op depressie en angst.
10. Niet genoeg slaap krijgen wordt een chronische manier van leven.

Dus vertel me: hoe kun je van je leven houden, je passie vinden, je hart volgen of het leven van je dromen leven met een brein dat niet functioneert op een manier waardoor je volledig kunt leven?

4 stadia van slaap

Een nacht slapen kent een voorspelbaar patroon.
Fase 1: Als je begint in slaap te vallen, ga je naar de NREM-slaap (non-rapid eye movement). Gedurende de vier fasen omvat NREM 75% van alle slaap.

Dit wordt ‘lichte slaap’ genoemd en wordt gekenmerkt door langzame ritmes van elektrische activiteit in grote aantallen hersencellen.
Fase 2: Ongeveer 90 minuten nadat u in slaap bent gevallen, vindt uw eerste REM-slaap (rapid eye movement) plaats. De REM-slaapcyclus wordt ongeveer elke 90 minuten uitgevoerd en wordt langer naarmate u meer slaapt. REM omvat 25% van alle slaap.

Tijdens de REM-slaap vertonen je hersenen vergelijkbare activiteitspatronen als wanneer je wakker bent.

Fase 3 en 4: Dit is wanneer de diepste en meest herstellende slaap plaatsvindt. De bloeddruk daalt, spieren ontspannen en weefselgroei en -herstel vindt plaats. Bovendien komen er hormonen vrij, met name het menselijke groeihormoon (hGH) dat de groei, celreproductie en celregeneratie stimuleert.

Naarmate de slaap vordert, ervaar je zowel NREM- als REM-slaap.
Een goede nachtrust is zo belangrijk voor je functioneren, dat wanneer deze slaapstructuur wordt verstoord, de effecten onmiddellijk merkbaar zijn.

Heb je een slaapplan nodig?

Elke dag werk ik met drukke professionele vrouwen, net als jij, die grote plannen hebben met hun leven. Dit zijn sterke, zelfverzekerde vrouwen met ambities en dingen die ze willen bereiken. En elke keer zeggen ze dezelfde dingen. Ze hebben het gevoel dat iets fysiek of emotioneels hen in de weg staat.

4 gezonde slaapgewoonten voor drukke professionele vrouwen

Als gecertificeerde holistische gezondheidsconsulent haal ik voldoening uit het inspireren van drukke professionele vrouwen om hun dromen na te jagen en een zinvol leven te leiden. Om dat te laten gebeuren, moeten je hersenen goed functioneren.

en dat vereist slaap. Slaap is voedsel voor de hersenen. Hier leest u hoe u een gezonde slaapgewoonte instelt:

1. Persoonlijke overeenkomst.
Je moet 7-8 uur slaap in je agenda blokkeren en besluiten dat alles en iedereen eromheen draait.
2. Regel je slaap.
3. Ontwikkel een bedtijdroutine.
4. Geef je lichaam wat het nodig heeft voor fysiologisch evenwicht.